نحوه عضویت

نحوه‌ی ورود به مرکز

اولین گام برای تیم‌هایی که علاقه‌مند به فعالیت و استفاده از امکانات مرکز رشد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای هستند، تکمیل فرم‌های «معرفی‌نامه اعضای تیم» و «ارایه‌ی ایده‌ی اولیه» است. با اینکار تیم‌ها معرفی‌نامه و طرح پیشنهادی خود را به مرکز ارایه ‌کرده و در نوبت کارشناسی طرح قرار می‌گیرند.
پس از جلسات بررسی طرح و سنجش پتانسیل‌های تیم بازی‌ساز، تیم وارد مرکز شده و پس از انجام برنامه‌ریزی و هماهنگی‌های لازم، بصورت پاره‌وقت یا تمام‌وقت در یک دوره زمانی (بسته به اندازه پروژه) از تمامی امکانات موجود در مرکز استفاده خواهد کرد.
باید توجه داشت که رویکرد مرکز رشد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در تمامی مراحل، رویکردی حمایتی و مشاوره‌ای خواهد بود و سعی در اجتناب از بوروکراسی اداری خشک و مخرب تا جای ممکن، جزو اصول بنیادی فعالیت در مرکز رشد بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است.
 
شرح مراحل:
 
       I.            معرفی تیم و ارائه‌ی طرح
در این مرحله تیم بازی‌ساز (که می‌تواند از بیرون انستیتو بوده یا از داخل انستیتو و دارنده‌ی معرفی‌نامه‌ی مستیقم از اساتید انستیتوی ملی بازی‌سازی باشد) پس از پر کردن فرم‌های مربوطه در نوبت زمان‌بندی برای جلسه‌ی کارشناسی طرح و تیم قرار می‌گیرد.
تیم‌ها لازم است در این مرحله دو فرم اصلی را پر کنند که این فرم‌ها به شرح زیر است:
 
    فرم معرفی اعضای تیم، مهارت‌ها و سوابق کاری‌شان که درکی کلی از توانایی‌های تیم ارائه می‌دهد و مشخص‌کننده‌ی وظیفه‌ی هریک از اعضای گروه در فرآیند ساخت بازی است.
    فرم ارائه‌ی ایده‌ی بازی که در آن علاوه بر توضیح کلیات بازی، پروژه‌ی ساخت بازی مذکور فازبندی شده است و نشان می‌دهد که تیم در Milestoneهایی که خودش مشخص کرده است، چه مقدار از پروژه را باید آماده داشته باشد.
    در صورت داشتن نمونه کار، ارائه‌ی آن و پر کردن فرم مربوطه که مشخص می‌کند نمونه کار ارائه شده در چه مدتی و با چه توان فنی‌ای ساخته شده است. همچنین در این فرم باید مشخصات کلی نمونه کار و مراحل ساخت آن شرح داده شود.

   II.            کارشناسی تیم و طرح
لازم به ذکر است که هدف مرکز رشد در این مرحله قضاوت ایده‌ها نیست، بلکه پروژه‌هایی که در چهارچوب رسمی تعاریف یک بازی قرار می‌گیرند، فقط و فقط از منظر Scale پروژه مورد قضاوت قرار می‌گیرند. مادامی که ایده‌های ارائه شده مخالف موازین و قوانین رسمی کشورمان نباشد، تیم‌ها قادر خواهند بود پروپوزال ارائه دهند. در جلسه‌ی کارشناسی تیم‌ها و ایده‌های‌شان، هدف آن است که متوجه شویم، تیم‌ها اصول و قواعد اولیه‌ی ساخت بازی را می‌دانند یا خیر و بتوانیم درک درستی از توانایی‌های اعضای تیم داشته باشیم.
جلسات کارشناسی با حضور سه کارشناس حوزه‌های طراحی بازی، فنی و هنری صورت خواهد گرفت. این کارشناسان اساتید انستیتو ملی بازی‌سازی خواهند بود. در این مرحله سه حالت زیر ممکن است پیش آید که طبق فلوچارت بالا برای هرکدام روشی وجود دارد:
 
·        تائید تیم و طرح: این حالت برای تیم‌هایی پیش خواهد آمد که سابقا به صورت مستقل بازی ساخته‌اند و تجربه‌ی ساخت بازی Indie را دارند. این تیم‌ها اغلب نمونه کار دارند و احتمال این‌که به خروجی برسند بیشتر از بقیه‌ی تیم‌های صرفا علاقه‌مند است.
·        رد طرح: طرح خط قرمز مضمونی یا خط قرمز تولیدی دارد. برای مثال تیم‌هایی که قصد دارند در مرکز رشد بازی‌های بزرگ شبیه گرشاسپ بسازند در این دسته قرار می‌گیرند.
·        رد تیم: کارشناسان تشخیص می‌دهند که اعضای تیم توانایی کافی برای انجام وعده‌های‌شان را ندارند.
 
پس از این جلسه یک فرم باید توسط تیم‌ها و کارشناسان پر شود:
 
    فرم تائید ایده و زمان‌بندی پروژه توسط کارشناسان. این فرم در حقیقت یک Time Table است که فازهای مختلف پروژه که در جلسه‌ی معارفه‌ی تیم‌ها تعیین شده، در آن ثبت شده است و به امضای کارشناسان و مدیر مرکز رشد می‌رسد.
در صورتی که تیم یا طرح رد شوند، در انتهای فرم فوق نظرات کارشناسان لحاظ شده و تیم‌ها بسته به رد شدن تیم یا رد شدن طرح‌شان وارد فاز بعدی می‌شوند.
    فرم Feature Listهای بازی و برنامه‌ی زمان‌بندی رسیدن به ساخت‌شان

III.            رد طرح اصلاح طرح
تیم‌هایی که طرح آن‌ها به هر دلیلی (مخالف موازین بودن یا بزرگ بودن مقیاس پروژه) رد شود یک هفته فرصت دارند که طرح خود را اصلاح کرده یا تغییر دهند. این تیم‌ها دوباره می‌توانند با طرح اصلاح‌شده یا تغییریافته وارد پروسه‌ی کاری مرکز رشد شوند اما در صورتی که طرح‌شان برای بار دوم تایید نشد، حتما باید وارد فاز جلسه‌ی توجیهی و سیمولاتور شوند. تیم‌ها نمی‌توانند تا ابد (!) طرح‌های‌شان را تغییر داده یا عوض کنند و برای مرکز رشد بیاورند.
IV.            تائید تیم و طرح جلسه‌ی توجیهی
این حالت برای تیم‌هایی اتفاق می‌افتد که از سابقه‌ی‌شان می‌دانیم و پیش‌تر بازی ساخته‌اند. البته رویکرد مرکز رشد این‌گونه است که در چنین حالتی نیز تیم‌ها را وارد فرآیند سیمولاتور می‌کند تا از پتانسیل‌های تیم مذکور بیشتر آگاه شود. اما در صورتی که چنین حالتی پیش آمد و تیمی قبلا در شرایط سیمولاتور بازی کوچک ساخته بود، وارد چنین پروسه‌ای می‌شود.
مرکز موظف است برای این تیم‌ها جلسه‌ی توجیهی چهار ساعته‌ای برگزار کند که جزئیات آن به شرح زیر است:
·        معرفی شرایط کار در مرکز رشد و اهداف کار
·        آموزش پایپ‌لاین تولید بازی کوچک
1-    ایده‌ی اولیه
2-    دیزاین کلی روی کاغذ
3-    ورود به فصل کدنویسی
4-    دیدن بازی اولیه با فیزیک باکس (پیاده‌سازی دیزاین با فیزیک)
5-    ورود به آرت (استفاده از آرت‌های آماده)
6-     اضافه کردن آرت و کد
7-    تکمیل کد و پیشرفته کردن آن
8-    ایجاد مراحل
9-    بررسی مراحل و ادیت
10-     خروجی نهایی
·        معرفی پروپوزالی که یک تیم ایندی باید داشته باشد
·        معرفی انواع مدیریت پروژه‌ی بازی‌های ایندی
·        معرفی استایل‌های مختلف ساخت بازی ایندی در جهان و بررسی نمونه‌های آن
·        معرفی Burn Down Chart و نحوه‌ی استفاده از آن
·        معرفی Time Box بازی‌هایی که قرار است در مرکز ساخته شوند

   V.            سیمولاتور
در این مرحله تیم‌های متقاضی وارد یک فرآیند شبیه‌ساز ساخت بازی در سه روز تا یک هفته می‌شوند. در این شبیه‌ساز که در مکان مرکز رشد برگزار می‌شوند تیم‌های متقاضی موظف‌اند با تعدادی کلیدواژه یک بازی کوچک بسازند.
ساخت این بازی‌ها مزیتی دوسویه دارد. از طرفی بعد از پایان سیمولاتور تیم‌ها از میزان توانایی‌ها و ایرادات خود با خبر می‌شوند. همچنین مرکز رشد می‌تواند با استناد به خروجی، سطح تیم مذکور را ارزیابی کند؛ که بازی‌شان وارد پروسه‌ی کارشناسی خروجی می‌شود.
در صورت موفقیت تیم‌ها بازی‌های کوچک ساخته شده به اسم خودشان در بانک اطلاعاتی مرکز رشد قرار خواهد گرفت و به صورت رایگان در دسترس تمامی علاقه‌مندان (از انستیتو یا بیرون) خواهد بود. در صورت عدم موفقیت تیم‌ها در این مرحله نظر کارشناسی مشاوران مرکز به آن‌ها ارائه شده و آن‌ها تا موعد بعدی (همچون سفارت!) که یک ماه معین شده است، قادر به ارائه‌ی طرح به مرکز رشد نخواهند بود.
لازم به ذکر است که نظر کارشناسی مرکز رشد گاهی بر این مبنا خواهد بود که اعضای تیم‌ها را به گذراندن دوره‌های خاصی در انستیتو ملی بازی‌سازی تشویق و هدایت کند.
همچنین در دوره‌ی کوتاه شبیه‌ساز تیم‌ها با فرآیند کار در مرکز رشد آشنا می‌شوند. فرم‌های لازم برای این مرحله به شرح زیر هستند:
 
    فرم تعهدنامه‌ی ورود به دوره‌ی سیمولاتور و پذیرش نظر کارشناسان نسبت به خروجی این دوره که مشتمل بر امضای اصل فوق و تعهد درباره‌ی سالم تحویل دادن امکاناتی است که تیم‌ها قرار است استفاده کنند.
    فرم Time Box که مشتمل بر تعیین روزانه‌ی فعالیت‌های گروه در دوره‌ی کوتاه سیمولاتور است. در این فرم Milestoneهای پروژه مشخص شده و توسط تیم‌ها پس از انجام با نظارت مدیریت مرکز رشد تیک می‌خورد، تا پروژه‌ی شبیه‌ساز به خروجی برسد.

VI.            کارشناسی خروجی سیمولاتور تائید گذراندن جلسه‌ی توجیهی ورود به مرکز رشد
در این مرحله تیم متقاضی پذیرفته می‌شود که وارد مرکز رشد شود. در قدم اول بسته به پروژه‌ی تیم‌ها زمانی یک تا سه ماهه برای پروژه‌ی تیم مشخص می‌گردد. سپس زمان‌بندی اسکان تیم در مرکز رشد مشخص می‌شود.
ساعت کاری مرکز همه‌ی روزهای هفته به جز جمعه‌ها از ساعت 8 صبح تا 8 شب است. مرکز رشد چهار اتاق کار اصلی دارد که در دو نوبت صبح (8:00 تا 14:00) و عصر (14:00 تا 20:00) می‌تواند به تیم‌ها داده شود.
در گام بعدی یک Task Board به هر تیم اختصاص داده می‌شود تا فرآیند کاری‌شان را روی آن ثبت کنند. تیم‌ها موظف‌اند در Milestoneهای خاصی که در پایان بررسی طرح‌شان مشخص شده است کارشناسان و مدیریت مرکز را در جریان پیشرفت پروژه‌های‌شان بگذارند. این Milestoneها توسط خود تیم‌ها مشخص می‌شود اما بزرگ‌ترین بازه‌ی آن‌ها حداکثر سه هفته (21 روز) خواهد بود.
همچنین تیم‌ها باید یک Feature List داشته باشند که در آن لیست تمامی فیچرهای بازی نوشته شده باشد و نمودار زمان انجام‌شان نیز مشخص باشد؛ تا هم تیم‌ها بتوانند پروسه‌ی کاری‌شان را ببیند و هم مرکز بتواند بر پروژه‌ها نظارت داشته باشد.
در جلسات مشاوره‌ی موعد Milestoneها کارشناسان فنی، هنری و دیزاین حضور خواهند داشت و تیم‌ها باید نتایج کارشان را به مرکز گزارش کنند.
همچنین روزهای خاصی وجود دارد که کارشناسان در مرکز حضور دارند تا مشکلات احتمالی تیم‌های حاضر را برطرف کنند. ساعات حضور کارشناسان در مرکز به شرح زیر است:
·        کارشناس فنی ← دو روز در هفته
·        کارشناس دیزاین ← یک روز در هفته
·        کارشناس آرت ← یک روز در هفته
لازم به ذکر است که مدیریت مرکز رشد نیز نقش کارشناسی مشاوره‌ای را خواهد داشت و در تمام روزها و ساعات حضورش در مرکز رشد در خدمت تیم‌های بازی‌ساز و رفع مشکلات ایشان خواهد بود.
در پایان حضور تیم در مرکز رشد، جلسه‌ای توسط کارشناسان برای بازدید از بازی نهایی صورت خواهد گرفت. کارشناسان در این جلسه نظرات و اصلاحات خود را به تیم سازنده ارائه کرده وتیم سازنده یک هفته زمان دارد تا بازی را نهایی و آماده‌ی ارائه کند. بازی ارائه شده که تمام حقوق مادی‌اش برای سازنده و حقوق معنوی‌اش برای بنیاد ملی بازی‌های رایانه ای است، روی سایت مرکز رشد قرار گرفته و وارد برنامه‌های عرضه‌ی مرکز رشد می‌شود.
نکته‌ی دیگری که مهم است، ادامه‌ی فعالیت تیم‌ها بعد از خروجی اول‌شان در مرکز است. تیم‌ها بعد از خروجی اول‌شان تا 2 پروژه‌ی دیگر (حداکثر 4-6 ماه) می‌توانند در مرکز با تعریف پروژه‌های جدید باقی بمانند. پس از آن هم به گروه تولید بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای معرفی می‌شوند تا جذب بدنه‌ی ساخت بازی شوند.


پیوندهای مرتبط